Mandal 27. mai 2025
Toppetasjen på Mandal Hotel var tirsdag kveld fylt til randen av beslutningstakere. Over 70 representanter fra næringsliv, akademia og offentlig sektor – sammen med førstekandidatene fra Agder til høstens stortingsvalg – deltok på Agdering Topplederforum. Målet var å identifisere hvilke politiske grep som kan styrke regionens konkurransekraft. Hele programmet dreide seg om tre nøkkelord: kraft, kompetanse og areal. Politikerne fikk dermed et direkte innblikk i hvilke utfordringer og muligheter topplederne mener er mest kritiske før valgkampen.
Kraft
Å Energi planlegger 12 milliarder kroner i nye vannkraftinvesteringer og over 20 milliarder i strømnettet det neste tiåret, men konsesjonsløpene må rykkes ned til halv tid for å holde tritt med etterspørselen, fortalte Atle Knudsen, konserndirektør i Å Energi.
Kompetanse
Viserektor Gøril Hannås (UiA) fortalte at UiA etterlyser et nasjonalt Forsknings- og Innovasjonsløft 2035 og viste til søknad om SFI-sentrene SERENE og LEO (budsjett 450 mill. kr) sammen med næringslivet som eksempel på hvordan Agder kan bli laboratorium for grønn og sikker teknologi.
Areal
Knut Nikolai Tønnevold Ugland, arbeidende styreleder i J. J. Ugland Companies, brukte sin taletid til å tegne en tydelig sammenheng mellom arealpolitikk og konkurransekraft. Med virksomheter som spenner fra landbasert oppdrett og gårdsdrift til industri, shipping og eiendom, beskrev han hvordan mangel på forutsigbare arealer bremser nye investeringer i hele verdikjeden.
Etter innledningene ble topplederne delt inn i roterende grupper som fikk 30 minutter ved hvert temabord – kraft, kompetanse og areal. Oppgaven var krystallklar: lande én konkret sak per tema som politikerne bør løfte inn i valgkampen for å styrke Agders konkurransekraft. I samme økt pekte de også på hvilken fagkomité på Stortinget de mener kandidater fra Agder bør sikre seg plass i, for å gi regionen størst mulig gjennomslag i neste periode.
Kvelden ble rundet av med en felles oppsummering ledet av Kristin Dale (Å Energi) og Trond Backer (NIKR), som samlet trådene fra gruppearbeidet og konkretiserte de tre prioriterte sakene topplederne vil se på valgkampagendaen. Etterpå fortsatte samtalene over en uformell middag i hotellets toppetasje, der korte innlegg fra GE Healthcare, GOT og UMOE satte ekstra farge på diskusjonene om veien videre for Agder.